kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۶

تحرکات گسترده داعش  برای عضوگیری از میان نوجوانان در اروپا

 
 
سرویس خارجی-
مطالعه مهم دانشگاهی جدیدی صورت گرفته است که نشان می‌دهد، نزدیک به دو سوم دستگیری‌های مرتبط با داعش در اروپا در چند ماه گذشته مربوط به نوجوانان بوده است، نوجوانانی که از طریق آنلاین جذب این سازمان تروریستی شده‌اند.
از اعلامِ پایانِ «داعش» به عنوان یک دولتِ خودخوانده وحشی سال‌هاست که می‌گذرد، اما این سازمانِ تروریستی همچنان به مثابه یک گروهک زیرزمینی به حیات خبیث خود ادامه می‌دهد و همچنان مشغول عضوگیری در قلب اروپاست؛ اروپایی که در قدرت‌گیری این گروه وحشی نقش داشت. تا وقتی این کرکس نیمه‌جان به کار ادامه می‎‌دهد و تا وقتی که عقده حقارت از دنیای جدید و عقاید سلفی-تکفیری در میان عده‌ای همچنان خریدار دارد، همواره باید منتظر یک حمله تروریستی و... بود!
به گفته «پیتر نویمان»، استاد مطالعات امنیتی در کینگز کالج لندن، مطالعه آکادمیک ۲۷ حمله مرتبط با داعش یا توطئه‌ از ماه اکتبر (مهر/آبان) نشان داد که از ۵۸ مظنون، ۳۸ نفر بین ۱۳ تا ۱۹ سال سن داشتند. شبکه خبری سی‌ان‌ان همچنین توانسته است بیشتر داده‌های نویمان را با مقامات امنیتی اروپایی تأیید کند. نویمان خاطرنشان کرد که آخرین داده‌های یوروپل نشان می‌دهد که «تعداد حملات و حملات برنامه‌ریزی شده از سال ۲۰۲۲ بیش از چهار برابر شده است.»
افزایش آشکار در استخدام رادیکال‌های جوان برای انجام اقدامات تروریستی در حالی رخ می‌دهد که مقامات امنیتی اروپا نگرانی‌های خود را در مورد تجدید احتمالی حملات تروریستی سازمان‌یافته یا «هدایت‌شده» ابراز می‌کنند. یک منبع امنیتی بریتانیا گفت که به اصطلاح «تهدید تروریستی هدایت‌شده» در ۱۸ ماه گذشته به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده و داعش خوراسان قوی‌ترین گروه تحت نظارت است. این منبع گفت که دسترسی جوانان به فضاها و رسانه‌های افراط‌گرایان به صورت آنلاین همچنان موضوع مهمی است.
نویمان گفت: «گروه‌هایی مانند داعش خوراسان، به طور خاص نوجوانان را هدف قرار می‌دهند. بله آن‌ها ممکن است خیلی مفید نباشند. ممکن است به هم بریزند. آن‌ها ممکن است نظر خود را تغییر دهند. اما آن‌ها دست‌کم مشکوک نیستند. چه کسی یک نوجوان ۱۳ ساله را تروریست تصور می‌کند؟» بازی‌های المپیک تابستانی پاریس که از دیروز آغاز ‌شد، به‌طور مشخص توسط داعش خوراسان که یکی از شاخه‌های فعال داعش است و از آسیای مرکزی سرچشمه می‌گیرد، تهدید شده است. طبق اسناد دادگاه و تحلیلگران، این گروه در سه سال گذشته حضور چشمگیری در ترکیه داشته است. به گفته آژانس اطلاعات ترکیه، تنها در سال ۲۰۲۳، ۴۲۶ مظنون داعش خوراسان در ۱۲۲ عملیات بازداشت شدند.
دستگیری ۷۲ تن در ترکیه
در همین مورد، وزیر کشور ترکیه روز پنجشنبه گفت که مقامات ترکیه ۷۲ مظنون به ارتباط با گروه شبه‌نظامی داعش را طی عملیات‌هایی در ۱۳ استان این کشور بازداشت کرده‌اند. پیام علی یرلیکایا، وزیر کشور ترکیه در شبکه اجتماعی ایکس در شرایطی منتشر می‌شود که ترکیه با افزایش فعالیت‌های گروه‌های داعشی و به ویژه داعش خوراسان دست و پنجه نرم می‌کند. با افشای موج گسترده دستگیری‌ها در ترکیه، تهدید داعش و داعش خوراسان همچنین به سرعت به اروپا نزدیک شده است. پیشتر یک کیفرخواست ۸۷ صفحه‌ای، مربوط به بازداشت ۱۸ مظنون داعش خوراسان که بسیاری از آن‌ها تاجیک هستند، به دلیل توطئه تروریستی ادعایی شامل آموزش، پشتیبانی و حمله به کنسولگری سوئد در استانبول، پنجره‌ای نادر به «جعبه سیاه» توطئه‌های داعش خوراسان ایجاد کرد.